FAQ – na co se nás ptáte
(V pravém dolním rohu obrazovky odpočívá Klikula (modrá ikona) a čeká, až bude moci zodpovídat vaše dotazy!)
Otázky autorů na nás jsou pestré, jak tomu většinou bývá, když děláte něco poprvé.
Některé z nich jsem rozebral na blogu www.vydaniknihy.cz podrobně.
Pokud jsem našel téma lépe vysvětlené někde jinde, vede odkaz na externí stránky. Naší snahou je dát vám odpověď, která nemusí nutně pocházet od nás. Některé informace se opakují, abyste pochopili i vzájemné souvislosti.
Jak se počítá váš zisk při prodeji knihy a jak knihu prodávat s největším ziskem?
Přečtěte si PDF Jak funguje Klika
Jaký je postup, když chci vydat knihu u nakl. KLIKA?
Vydáte knihu skutečně každému?
Kolik kusů mám vydat? Jak si mám spočítat zisk? Proč je výhodnější vydat větší počet kusů?
Podle čeho mám vybrat formát a vazbu?
Jak zjistím budoucí rozsah své knihy – počet stran?
Jak dlouho bude vydání knihy trvat?
Vydávám pod 300 kusů nebo chci tisknout digitálně. Jaká má digitální tisk omezení?
Vydávám přes 500 kusů a chci tisknout ofsetem. Jaká má ofsetový tisk omezení?
Dostanete mou knihu do obchodů? Jak to uděláte? Kolik mě to bude stát?
Co mě čeká, pokud chci knihu propagovat?
Jak zajistit, abych neprodělal kalhoty?
Jak zajistit, aby mi knihy nezůstaly doma?
Chcete dostat tip, když Jiří napíše nový článek o vydávání nebo propagaci knih?
Jaký je postup, když chci vydat knihu u Kliky?
Velmi stručně řečeno: Zavolejte nám. Ujasníme si, co chcete a uděláme vám nezávaznou kalkulaci. Nebo ji rovnou zadejte, pokud máte jasno.
Pokud souhlasíte, prostudujete si smlouvu a podepíšeme ji, přičemž nám zašlete zálohu 5 000 Kč. Pak pracujeme na knize a než jde do tisku, musíte ji schválit – takže se nebojte, že bychom vytiskli něco, co jste nezkontrolovali. Zároveň se převedou peníze na tiskárnu a když je hotovo, nezaplatíme, dokud neřeknete, že je všechno v pořádku.
Zajímá-li vás postup podrobně, podívejte se na stránku Stvoření knihy.
Vydáte knihu skutečně každému?
Ne každý má to štěstí vydat knihu v KLICE.
Smůlu mají především esoterici a pavědci. Pokud píšete beletrii, byť s prvky esoteriky, fantasy nebo náboženství, nemusíte mít obavy; ale pokud se vaše kniha tváří jako návod či učebnice a Vaším oborem jsou čakry, energie, znamení, aury, numerologie a další vědecky nezjistitelné energie či teorie, musíte si najít jiné nakladatelství.
Může se také stát, že vám vydáme jednu knihu a tím naše partnerství skončí, pokud se nám s vámi bude extrémně špatně jednat nebo nám to zkrátka spolu nebude vůbec fungovat. Nezkušenost vůbec nevadí, je to jen otázka kvality vztahů.
Stejně jako vy, i my máme právo si vybrat, s kým obchodujeme. Naše nabídka je v ČR celkem ojedinělá, zájem tomu odpovídá a naším cílem je pro vás udělat to nejlepší. Pokud ani to nestačí, abyste byli spokojeni, bude pro obě strany lepší, když najdete někoho, kdo vás dokáže uspokojit lépe.
Kolik kusů mám vydat? Jak si mám spočítat zisk? Proč je výhodnější vydat větší počet kusů?
Téma je složitější. Napsal jsem na něj celý článek a pokud mu chcete trochu porozumět, přečtěte si jej.
Podle čeho mám vybrat formát a vazbu?
Formát především podle toho, jak asi bude cílovka knihu používat. Existují také více a méně ekonomické formáty: Některé pokryjí bezezbytku celou plochu tiskového archu a jiné, obzvláště čtvercové, produkují při ořezu hodně odpadu, za který ale pochopitelně platíte také, protože je nadále nepoužitelný.
Rozměry formátu s ideálním pokrytím závisí na typu strojů, kterými disponuje konkrétní tiskárna.
Nemáte-li o formátu nejmenší představu, vezměte pravítko, vyražte do nejbližšího knihkupectví a přeměřte si formáty, které se Vám líbí. Měří se vnitřní blok, ne vnější desky.
Pevná vazba (vázaná kniha) je samozřejmě dražší, ale zase za ni můžete chtít víc peněz, čímž se to vyrovná. Pozor, pokud máte příliš málo stránek – pevná vazba by nemusela jít technicky vyrobit. Více zjistíte dotazem přímo na nás.
Za šitou vazbu si připlatíte. Lepidla jsou dnes kvalitní a lepené knihy se nerozpadnou, ale šitá vazba se lépe rozevírá a u tlustých knih ji přímo doporučujeme.
Jak zjistím budoucí rozsah své knihy – počet stran?
To nelze dobře odhadnout, dokud se text „nenalije“ zkušebně do příslušného formátu. Také záleží na tom, kolik máte kapitol začínajících na nové stránce. Dobře se to odhaduje u poezie – pokud víte, že chcete mít jednu báseň na stránce a máte 140 básní, přičtěte 7–10 stran na úvodní stránky, obsah a tiráž a dostanete 148 nebo 150.
Pokud si nutně potřebujete vyrobit kvalifikovaný odhad sami, stáhněte si eBook „Vydání knihy SAMODOMO“, přednastavte si podle návodu OpenOffice na dvoustránky v plánovaném formátu a text do nich zkopírujte.
Jak dlouho bude vydání knihy trvat reálně?
Záleží na na naší celkové vytíženosti a také na Vás, pružnosti Vaší odezvy a toho, kolikrát si knihu mezi sebou pošleme, než budete spokojeni. Většinou bývá grafika hotova během měsíce a či dvou, a tři týdny trvá tisk. U korektur záleží na délce textu a možnostech korektora.
Někdy je potřeba tisk objednat předem, většinou na podzim u Těšínských papíren, a také nás může zdržet korektura – na korektora není dobré spěchat, protože „práce kvapná málo platná“.
Ale se vším všudy by se měla zakázka od podepsání smlouvy po doručení hotových knih vejít do čtyř měsíců.
Pokud se chcete připravovat rok předem, můžeme spolu konzultovat, ale smlouvu podepíšeme a doopravdy začneme na knize pracovat nejdříve čtyři měsíce před plánovaným vydáním.
Vydávám pod 300 kusů nebo chci tisknout digitálně. Jaká má digitální tisk omezení?
Téměř žádná. Počet stran dělitelný 4, barevné strany můžete libovolně střídat a cena závisí jen na jejich počtu. Ale taky je to o dost dražší. Digitální tisk se používá do 300 nebo 500 ks podle toho, kde tiskneme.
Vydávám přes 500 kusů a chci tisknout ofsetem. Jaká má ofsetový tisk omezení?
Počet stran musí být dělitelný 8. Máte-li barevné obrázky a chcete je v knize mít řazené náhodně, na přeskáčku, musíte vytisknout celou knihu barevně.
Ušetříte, pokud je můžete sdružit do tzv. „barevné přílohy“. Ta má 8 stran (a násobky) a může být zařazena za každou šestnáctou (32, 48, 64...) černobílou stránku. Lépe to vysvětlíme osobně.
Co je to „barevnost“?
Stránka se tiskne buď jednou barvou, černou, takže černobílý text nebo obrázky z obou stran papíru se značí 1/1. Pokud je z jedné strany černobílo a z druhé nic, značí se to 1/0.
Na celobarevný tisk jsou potřeba 4 barvy (CMYK), oboustranný barevný tisk se tedy značí 4/4.
Pak lze ještě použít speciálně namíchanou, tzv. „přímou“ barvu. Pokud Vás zajímá tato varianta, nechte si od nás poradit osobně.
Dostanete mou knihu do obchodů? Jak to uděláte? Kolik mě to bude stát?
Dopravu knihy do knihkupectví zprostředkovává knižní distributor a ten si z každé prodané knihy vezme cca 58 %. Je v tom i marže knihkupce. Jinak své knihy do obchodů a e-shopů v celé ČR zřejmě nedostanete. DPC, ze které se váš podíl počítá, stanovujete Vy a NENÍ to prodejní cena – ta bývá ve skutečnosti mnohem nižší. Vysvětluji to v tomto článku.
Z peněz, tedy Vašich 42 %, které nám distributor (s až tříměsíčním zpožděním) pošle, si KLIKA vezme 10 % na administrativu, která nám narůstá s každou vydanou knihou. Celých 90 % zisku pošleme Vám. Zkuste najít lepší nabídku 😉
Budete mou knihu propagovat?
Postavíme knize webovou stránku na webu nakladatelství KLIKA a dáme Vám videonávod na snadné postavení vlastních stánek. Pomůžeme Vám udělat pozvánky na křty a další akce. A dáme Vám zdarma kompletní návod na propagaci.
Je to víc, než udělá kdokoli jiný. Ale zisk je Váš, proto se o návratnost své investice musíte starat sami, nepomůžeme vám s praktickým provedením. Ale budeme Vám k dispozici pro telefonické konzultace.
Co mě čeká, pokud chci knihu propagovat?
Věnovat se propagaci knihy cca 20–30 minut denně, mají-li být výsledky opravdu vidět.
Je potřeba shánět recenze, hledat partnery, kteří Vás dostanou před oči nových čtenářů, být aktivní v tematických diskusních fórech, třeba i udělat videotrajler na knihu, dělat veřejná čtení či soutěže o knížky…
Je toho dost, co se dá dělat, a knižní propagaci si přizpůsobíte k obrazu svému. Může to být pestré i zábavné, pokud vás baví kontakt se čtenáři.
Jak zajistit, abych neprodělal kalhoty?
Nesoustředit se na distribuci a prodat co nejvíce knih přímo. Jinak řečeno, hlídat si poměr výrobních nákladů k zisku.
Dostatečnou orientaci získáte po přečtení tohoto článku. Pokud Vám něco nebude jasné, zavolejte nám.
Jak zajistit, aby mi knihy nezůstaly doma?
Bez práce to nebude. Málokomu se podaří vydat knihu a prodat celý náklad, aniž by knihu propagoval. Bohužel, většině autorů se do toho nechce. Přitom právě s námi máte pro propagaci tu nejlepší startovní pozici.
Někdo to má snadné. Mistr světa v FMX Libor Podmol vydal 1000 knih a prodával je po 500 Kč, přesto je vyprodal ani ne za dva měsíce (bez distribuce) a nechal dotisknout dalších 1000 ks. Ale Liborovi stačí jen knihou zamávat v aréně před skokem a lidé mu utrhají ruce. Stálo ale spoustu dřiny (a bolesti) tohoto stavu dosáhnout. Jeho věčná zranění jsou proslulá. Práci tedy odvedl také, ale předem. Stejně tak Marian Kechlibar, který knih prodal (přímo) ještě mnohem víc.
Pokud začnete s propagací 6–24 měsíců před vydáním a připravíte se na něj, může se vám hned na začátku povést prodat velké množství knih. Pak prodeje postupně klesají a pokud o knize neustále nedáváte vědět a nesnažíte se najít nové čtenáře, mohou prodeje časem klesnout i na nulu.
Když se to stane, starší kniha se propaguje hůř než nová, takže je těžší „vrátit se zpět“. Snazší je být konzistentní. Říká se, že každá kniha vyžaduje závazek k její propagaci asi na tři roky. Ale i jeden by byl víc, než udělá většina autorů.
Nejlepší je vydání dobře naplánovat, připravit se na něj podle našeho návodu a maximum aktivit soustředit do okamžiku vydání. A pak „udržet motor v chodu“ průběžnou prací co nejdéle. Nezapomeňte, že čím víc knih prodáte přímo, tím méně jich musíte prodat, aby se Vám vrátily náklady. Vaše marže (zisk) je touto cestou nesrovnatelně vyšší. Více ZDE.
Spoustu dobrých rad najdete v eBooku Propagace knih.
Chci vydat sérii knih. Jaká je nejlepší strategie?
Jak bych to udělal já?
Předně bych nejdřív napsal všechny knihy, než vydám první z nich. Tak bych mohl přidávat lidi, scény a místa i do té první, podle toho, co mě napadne při psaní druhé nebo třetí. Také by pak měly mnohem vyrovnanější kvalitu a jednotnější jazyk. Byly by „bohatší“.
Všem bych na závěr nechal udělat nejen korekturu, ale i redakturu. Když do něčeho vložím tolik práce, radši si počkám, ale chci to „vymazlit“ k dokonalosti. Vrátí se to – propagace pak totiž bude mnohem snazší, protože každý knihy pochválí rád a upřímně.
Zároveň bych začal s propagací již během psaní – byl aktivní v diskusních fórech a na sociálních sítích, „vypustil“ lákavé ukázky, natočil videotrajler, postavil stránky a začal jejich prostřednictvím sbírat mailové kontakty. Když se Vám povede nasbírat třikrát víc kontaktů, než kolik chcete vydat knih, máte napůl vyhráno.
A sehnal bych si (již před vydáním) několik recenzí od lidí, kteří jsou ochotni si přečíst rukopis (s tím, že za to pak dostanou knihu).
Zvážil bych vybrání částky na tisk na startéru – to by mě donutilo k větší aktivitě a o knihách by se dozvěděli další lidé.
Všechno, co si připravím, bych pak využil v okamžiku vydání. Videotrajler bych třeba spustil jako Facebookovou reklamu (což se ale může vyplatit jen při splnění pár podmínek), šířil ukázky s recenzemi, dělal soutěže o knihy v rádiích, případně podnikl „blog tour“ (vizte eBook Propagace knih).
Co je to ISBN, a musím ho mít?
ISBN Vám přidělíme zdarma. Poskytuje ho Národní knihovna ČR, a je pak potřeba odevzdat 6 výtisků – jeden pro nás a pět pro knihovny. O to se taky postaráme.
Mezinárodní sériové číslo knihy (International Standard Book Number) je v Čechách zdarma.
ISBN by měla mít ze zákona (č. 37/1995) každá kniha určená k veřejnému šíření, což je, slovy zákona, „zpřístupnění neperiodické publikace individuálně neurčenému okruhu osob“. Jinými slovy, pokud nedokážete předem vyjmenovat osoby, které knihu dostanou, musí mít ISBN.
Z ISBN se generuje i čárový kód knihy (tzv. EAN) a pokud ISBN a EAN nemáte, nikdo vám ji nevezme do prodeje (ostatně, takovou knihu byste podle zákona nabízet neznámým lidem vůbec neměli).
ISBN musí mít každé vydání jiné: Vydali-li jste měkkou vazbu a teď stejnou knihu vydáváte v pevné vazbě, musí mít nové ISBN. Změníte-li v knize jedinou čárku, už je to druhé vydání, ne dotisk, a musí mít nové ISBN. Změníte-li název, tak samozřejmě také. Nové ISBN musí mít také každý další elektronický formát knihy.
Sepsal Jiří Nosek, realphoto@email.cz
Jak se připravit na vydání knihy (eBook ZDARMA)
- Jak načasovat vydání a propagaci
- Jak text připravit pro vydání
- Jak na prodej
- Kde hledat svého čtenáře
Jak se počítá váš zisk?
Jak knihu nejvýhodněji prodávat?
Jak to u nás funguje?
Stáhněte si zdarma PDF