řešení kvízu
Jak to vidíme my?
Motivace
Do vydání se pouštím, protože:
- chci vidět svou knihu v knihkupectví
- vím, že existuje typ lidí, který ji potřebuje nebo uvítá
- jsem něco zažil(a) a chci, aby to svět věděl
- už je to napsané, a co s tím taky jiného dál, ne?
- jsem si udělal(a) průzkum a taková kniha tu chybí
Chtít vidět svou knihu v knihkupectví není vůbec nic špatného. Ani podělit se o svůj příběh. A ano, když je to napsané a vydat si to chcete, proč ne?
Pokud se ale nechcete jenom zbavit přebytečné hotovosti, měli byste předem vědět, že jsou tu lidé, kteří takovou knihu uvítají, což říká i druhá správná odpověď, pouze jinými slovy.
Orientace v propagaci knihy
Předpokladem úspěchu knihy, pokud mě zatím skoro nikdo nezná, je:
- blogování
- dobře odhadnout, komu kniha přinese nejvíc
- aktivita na sociálních sítích
- podpořit ji při vydání placenou reklamou
Blogování, stejně jako aktivita na sociálních sítích nebo placená reklama – u všech musíte vědět, jakou máte cílovou skupinu. To jsou lidé, kterým vaše kniha přinese nejvíc – ať už je tím přínosem pobavení, poučení, vesmírné dobrodružství nebo řešení záhad. Kdo nejvíce ocení tu Vaši?
Čím lépe máte svou „cílovku“ zmapovanou,
- tím méně se nadřete při propagaci,
- tím snazší bude získat čtenářské recenze (a budou nadšenější),
- tím lepšího najdete gatekeepera (člověka, který má už dnes komunitu, jakou byste jednou chtěli mít vy, a který vás jí může představit),
- tím lépe vše optimalizujete právě pro ni a můžete se soustředit jen na to nejdůležitější.
Pokud vám to nedává smysl, vysvětlíme vám to při videohovoru nebo osobní schůzce.
Kvalita
U své knihy bych měl nejvyšší pozornost věnovat:
- anotaci
- obálce
- kvalitě textu (autorské opravy)
- bezchybnosti textu (dobrý korektor)
CELÁ kniha by měla být tím absolutně nejlepším, co jste v dané chvíli schopni vytvořit, a nestačíte-li na to sami, poraďte se s kolegy autory nebo nakladatelem.
Anotace rozhoduje o tom, zda čtenář knihu koupí a obálka má jen zlomek sekundy na předání všech informací. Není tam prostor pro amatéřinu a chyby.
Na textu si dejte záležet a dopřejte mu autorské opravy štědrou měrou!
(A nezapomeňte, že textu málokdy uškodí škrtání.)
Nejlepší bývá najít korektora na doporučení někoho, kdo s ním má dlouholetou zkušenost. Ale než hledat korektora Googlem, raději si vyberte z Prověřených korektorů. V Čechách to dělá kdekdo, ale skoro ¾ všech „profesionálů“ naším dvoustránkovým testem neprošly.
Ani pak není záruka stoprocentní, ale vaše šance se značně zvýší.
Když pokazíte či nedotáhnete text, už to nenapravíte.
VŠECHNO je důležité. A mělo by to hrát jeden koncert, protože když lidský mozek zmate ne zcela jasné sdělení, přesune svou pozornost jinam a Vy jste ztratili potenciálního čtenáře. Neladí-li obálka s obsahem, ti praví lidé ji zřejmě minou.
Co knihu prodává
Aby se má kniha prodávala, potřebuji:
- si udělat čas a pravidelně ji propagovat
- distribuci
- spustit na ni reklamu na facebooku
Kniha mluvit neumí. Jen tiše leží a čeká, až o ní někomu povíte vy, její stvořitel.
Sirotčinec pro knihy už prý praská ve švech.
Nakladatelství dělat cílenou reklamu neumí, protože cílovek je příliš mnoho – každá kniha má svou. Proto se musí uchylovat k zoufalostem jako reklama v metru, na lavičkách, billboardech a letácích typu „od všeho trochu“.
Distributor knihy nepropaguje, tomu je úplně jedno, z jakých knih má nakonec procenta, a co se neprodá, může kdykoli vrátit. Jeho prací je jen knihy převézt z bodu A do bodu B a zinkasovat za ně peníze.
Placená reklama nic nespasí. Když máte perfektně vymyšlený a nastavený systém a jednáte strategicky (a FB reklamu se naučíte dělat chytře třeba v kurzu), může se vyplatit. Také dává dokonalý smysl, pokud Vaše kniha jen prodává jinou, dražší službu. Ale jinak v ní pravděpodobně jen utopíte spoustu peněz a budete zklamáni.
Dává smysl reklamou na FB podpořit již úspěšný příspěvek, ale ne přes tlačítko Propagovat, ale přes Business Manager (exSprávce reklam). A to je zase trošku vyšší dívčí…
Kdy s tím začít
Svou knihu bych měl(a) začít propagovat:
- měsíc před datem vydání
- půl roku před datem vydání
- jakmile je k dostání v knihkupectvích
Jasně že nebudete lidi nechávat knihu koupit a pak na ni půl roku čekat. Ale musíte všechno dobře naplánovat, knihu nevydáváte každý den. Dejte si záležet.
- Jakou máte cílovku?
- Jaké podobné knihy už na trhu jsou a co jim lidé vyčetli nebo na nich chválí?
- Jaká bude obálka? Tu si vytvořte co nejdřív.
- Videotrajler chcete mít kompletně připravený a optimalizovaný aspoň týden před vydáním.
- Budete shánět sponzory? Vybírat na startéru? (Pak budete kromě obálky potřebovat i video…)
- Na jakých platformách postavíte web s e-shopem? Budete mít i platební bránu?
- A opět cílovka: Jaké jsou na FB skupiny na vaše téma? Blogy? Časopisy? Servery? Kdo je potenciální gatekeeper?
- Budete dělat křest? Jak dlouho po vydání a kde?
- …
Můžeme takhle pokračovat donekonečna. Je toho tolik, že často začínáme ještě dříve než půl roku předem. Jako propagaci počítáme i stavbu webu i obchodu, přípravu videa, optimalizaci, studium, někdy dokonce i přemýšlení, je-li plodné… Někdy to bývá ta nejefektivnější činnost.
Abych z toho měl radost
Abych nikdy nemusel litovat, že jsem knihu vydal(a): (více možností)
- udělám si plán toho, jak ji dostanu k lidem
- dobře si všechno spočítám
- načrtnu si ideální a nejčernější variantu a smířím se s oběma výsledky rovnou
- asi bych toho měl(a) udělat spoustu, ale radši bych se poradil, než se sám sobě zavážu
Všechno je správně, ale záleží hlavně na Vás: Čím lépe to promyslíte, tím budete spokojenější. Čím přesněji budete vědět, co chcete, tím lépe se do tohoto výsledku trefíte. Nevíte-li, co chcete, jak poznáte, že už to máte, nebo se od toho vzdalujete?
- udělám si plán toho, jak ji dostanu k lidem – úkol pro každého autora bez výjimky, protože nikomu jinému na knize nezáleží tolik jako jemu;
- dobře si všechno spočítám – pokud jste si na vydání našetřili nebo z jiného důvodu návratnost neřešíte, klidně na matematiku zapomeňte;
- načrtnu si ideální a nejčernější variantu – ideální pro odstranění strachů a pochybností; může Vás to nakopnout, abyste černou variantu nedopustili, ale také bude snazší ji přijmout a rezignovat na aktivitu; dokážete se tomu ubránit?
- radši bych se poradil – napište nám a stručně popište, co Vás trápí nejvíc!
Jaký pocit máte z tohoto kvízu?
- Děláte to složitější, než to je.
- Mám jiný plán (vlastní komunitu, rozšíření knihy mě nezajímá atd.).
- Je toho víc, než jsem si myslel, ale zvládnu to.
- Je toho moc. Musím se v tom zorientovat.
Děláte to složitější než to je. – Pokud tím myslíte to, že přemýšlíme, jak věci fungují, a snažíme se využít každou příležitost, abychom zvýšili šance, že kniha zaujme a prodá se, pak to asi sedí. Patent na pravdu samozřejmě nemáme a strategií je víc. My se snažíme zvýšit na maximum šance těch autorů, které nikdo nezná a nemají na rozhazování. Jste na tom jinak…?
Mám jiný plán (vlastní komunitu, rozšíření knihy mě nezajímá atd.). – Super, to je hlavní! Mít promyšlenou strategii a plán!
Je toho víc, než jsem si myslel, ale zvládnu to. – Držíme palce. Pokud se někde zaseknete, klidně zavolejte, i když u nás právě v tu chvíli nevydáváte. Pokud vám můžeme pětiminutovým hovorem ušetřit půlden trápení, rádi to uděláme.
Je toho moc. Musím se v tom zorientovat. – Zavolejte nám a poraďte se. Nebojte se, nebudeme vás tlačit do vydání, máme i tak práce dost. Ale ze zkušenosti víme, že naučit se tohle všechno trvá pár let, rozhodně pokud si zdroje hledáte sami. My už jsme si tou cestou před Vámi prošli a dokážeme Vás správně nasměrovat.
Chcete nakouknout do naší Autorské dílny
a získat mnohem lepší přehled?
Videa
Návody
Odkazy
Přehled fotobank
Seznam videí v Autorské dílně:
- 3 kroky k úspěšné knize
- Jak svou knihu propagovat, aby se prodávala?
- 5 věcí, bez kterých vám propagace nebude nikdy fungovat
- Jak vytvořit kvalitní obálku knihy levně?
- Jak si jednoduše a rychle vytvořit vlastní obchod
- Jak si vyrobit web za 30 minut
- Výroba knihy v tiskárně Rain
- Co když chci v knize barevné obrázky nebo text?
- 9 důvodů, proč si vydat vlastní knihu
- Jaký zvolit náklad při vydání své knihy?
- Jaký formát bude pro mou knihu nejlepší? Jak ho vybrat?
- Jaké jsou druhy knižních vazeb?
- Co je to ISBN, kde ho vzít a kdo ho potřebuje?
- Jak určit DPC – doporučenou cenu vaší knihy?
- Jak funguje knižní distribuce? Kolik stojí dostat knihu do obchodů?
Jak se připravit na vydání knihy (eBook ZDARMA)
- Jak načasovat vydání a propagaci?
- Jak svůj text připravit pro vydání?
- Jak prodávat knihy se ziskem?
- Kde hledat svého čtenáře?
- Jak to u nás funguje?
- Kolik vydat kusů?
- Spočítejte si, kolik Vám pošleme peněz
To vše najdete v PDF
» Jak funguje KLIKA