řešení kvízu

Jak to vidíme my?

Motivace

Do vydání se pouštím, protože:

  • chci vidět svou knihu v knihkupectví
  • vím, že existuje typ lidí, který ji potřebuje nebo uvítá
  • jsem něco zažil(a) a chci, aby to svět věděl
  • už je to napsané, a co s tím taky jiného dál, ne?
  • jsem si udělal(a) průzkum a taková kniha tu chybí

Chtít vidět svou knihu v knihkupectví není vůbec nic špatného. Ani podělit se o svůj příběh. A ano, když je to napsané a vydat si to chcete, proč ne?

Pokud se ale nechcete jenom zbavit přebytečné hotovosti, měli byste předem vědět, že jsou tu lidé, kteří takovou knihu uvítají, což říká i druhá správná odpověď, pouze jinými slovy.


Orientace v propagaci knihy

Předpokladem úspěchu knihy, pokud mě zatím skoro nikdo nezná, je:

  • blogování 
  • dobře odhadnout, komu kniha přinese nejvíc 
  • aktivita na sociálních sítích 
  • podpořit ji při vydání placenou reklamou

Blogování, stejně jako aktivita na sociálních sítích nebo placená reklama – u všech musíte vědět, jakou máte cílovou skupinu. To jsou lidé, kterým vaše kniha přinese nejvíc – ať už je tím přínosem pobavení, poučení, vesmírné dobrodružství nebo řešení záhad. Kdo nejvíce ocení tu Vaši?

Čím lépe máte svou „cílovku“ zmapovanou,

  • tím méně se nadřete při propagaci,
  • tím snazší bude získat čtenářské recenze (a budou nadšenější),
  • tím lepšího najdete gatekeepera (člověka, který má už dnes komunitu, jakou byste jednou chtěli mít vy, a který vás jí může představit),
  • tím lépe vše optimalizujete právě pro ni a můžete se soustředit jen na to nejdůležitější.

Pokud vám to nedává smysl, vysvětlíme vám to při videohovoru nebo osobní schůzce.


Kvalita 

U své knihy bych měl nejvyšší pozornost věnovat: 

  • anotaci
  • obálce
  • kvalitě textu (autorské opravy)
  • bezchybnosti textu (dobrý korektor)

CELÁ kniha by měla být tím absolutně nejlepším, co jste v dané chvíli schopni vytvořit, a nestačíte-li na to sami, poraďte se s kolegy autory nebo nakladatelem.

Anotace rozhoduje o tom, zda čtenář knihu koupí a obálka má jen zlomek sekundy na předání všech informací. Není tam prostor pro amatéřinu a chyby.

Na textu si dejte záležet a dopřejte mu autorské opravy štědrou měrou! (A nezapomeňte, že textu málokdy uškodí škrtání.)

Nejlepší bývá najít korektora na doporučení někoho, kdo s ním má dlouholetou zkušenost. Ale než hledat korektora Googlem, raději si vyberte z Prověřených korektorů. V Čechách to dělá kdekdo, ale 2/3 všech zájemců naším dvoustránkovým testem neprošly, ačkoli se tím živí. Ani pak není záruka stoprocentní , ale vaše šance se značně zvýší.

Když pokazíte či nedotáhnete text, už to nenapravíte.

VŠECHNO je důležité. A mělo by to hrát jeden koncert, protože když lidský mozek zmate ne zcela jasné sdělení, přesune svou pozornost jinam a Vy jste ztratili potenciálního čtenáře. Neladí-li obálka s obsahem, ti praví lidé ji možná minou.


Co knihu prodává

Aby se má kniha prodávala, potřebuji:

  • si udělat čas a pravidelně ji propagovat
  • distribuci
  • spustit na ni reklamu na facebooku

Kniha mluvit neumí. Jen tiše leží a čeká, až o ní někomu povíte vy, její stvořitel.

Sirotčinec pro knihy už prý praská ve švech.

Nakladatelství dělat cílenou reklamu neumí, protože cílovek je příliš mnoho – každá kniha má svou. Proto se musí uchylovat k zoufalostem jako reklama v metru, na lavičkách, billboardech a letácích typu „od všeho trochu“.

Distributor knihy nepropaguje, tomu je úplně jedno, z jakých knih má nakonec procenta, a co se neprodá, může vrátit. Jeho prací je jen knihy převézt z bodu A do bodu B a zúčtovat provizi. 

Placená reklama nic nespasí. Když máte perfektně vymyšlený a nastavený systém a jednáte strategicky (a FB reklamu se naučíte dělat chytře třeba v kurzu), může se vyplatit. Dává dokonalý smysl, pokud Vaše kniha jen prodává jinou, dražší službu. Ale jinak v ní pravděpodobně jen utopíte spoustu peněz a budete zklamáni.

Dává smysl reklamou na FB podpořit již úspěšný příspěvek, ale ne přes tlačítko Propagovat, ale přes Business Manager (exSprávce reklam). A to je zase trošku vyšší dívčí…


Kdy s tím začít

Svou knihu bych měl(a) začít propagovat:

  • měsíc před datem vydání
  • půl roku před datem vydání
  • jakmile je k dostání v knihkupectvích

Jasně že nebudete lidi nechávat knihu koupit a pak na ni půl roku čekat. Ale musíte všechno dobře naplánovat, nevydáváte každý den. Dejte si záležet.

  • Jakou máte cílovku?
  • Jaké podobné knihy už na trhu jsou a co jim lidé vyčetli nebo na nich chválí?
  • Jaká bude obálka? Tu si vytvořte co nejdřív.
  • Videotrajler chcete mít kompletně připravený a optimalizovaný aspoň týden před vydáním. 
  • Budete shánět sponzory? Vybírat na startéru? (Pak budete kromě obálky potřebovat i video…)
  • Na jakých platformách postavíte web s e-shopem? Budete mít i platební bránu?
  • A opět cílovka: Jaké jsou na FB skupiny na vaše téma? Blogy? Časopisy? Servery? Kdo je potenciální gatekeeper? 
  • Budete dělat křest? Jak dlouho po vydání a kde?

Můžeme takhle pokračovat donekonečna. Je toho tolik, že často začínám i dříve. Jako propagaci tu počítám stavbu webu i obchodu, přípravu videa, optimalizaci, studium, někdy dokonce i přemýšlení, je-li plodné… Někdy to bývá ta nejefektivnější činnost.


Abych z toho měl radost 

Abych nikdy nemusel litovat, že jsem knihu vydal(a): (více možností)

  • udělám si plán toho, jak ji dostanu k lidem
  • dobře si všechno spočítám
  • načrtnu si ideální a nejčernější variantu a smířím se s oběma výsledky rovnou
  • asi bych toho měl(a) udělat spoustu, ale radši bych se poradil, než se sám sobě zavážu

Čím více to promyslíte, tím budete spokojenější. Čím přesněji budete vědět, co chcete, tím lépe se do tohoto výsledku trefíte. Nevíte-li, co chcete, jak poznáte, že už to máte nebo se od toho vzdalujete?

  • udělám si plán toho, jak ji dostanu k lidem – úkol pro každého autora bez výjimky, protože nikomu jinému na knize nezáleží tolik jako jemu;
  • dobře si všechno spočítám – pokud jste si na vydání našetřili nebo z jiného důvodu návratnost neřešíte, klidně na matematiku zapomeňte;
  • načrtnu si ideální a nejčernější variantu – ideální pro odstranění strachů a pochybností; může Vás to nakopnout, abyste černou variantu nedopustili, ale také bude snazší ji přijmout a rezignovat na aktivitu; dokážete se tomu ubránit?
  • radši bych se poradil – napište nám a stručně popište, co Vás trápí nejvíc!

Jaký pocit máte z tohoto kvízu?

 

  • Děláte to složitější, než to je.
  • Mám jiný plán (vlastní komunitu, rozšíření knihy mě nezajímá atd.).
  • Je toho víc, než jsem si myslel, ale zvládnu to.
  • Je toho moc. Musím se v tom zorientovat.

Děláte to složitější, než to je. – Pokud tím myslíte to, že přemýšlíme, jak věci fungují, a snažíme se využít každou příležitost, abychom zvýšili šance, že kniha zaujme a prodá se, pak to možná sedí. Patent na pravdu samozřejmě nemáme a strategií je víc. My se snažíme zvýšit na maximum šance těch autorů, které nikdo nezná a nemají na rozhazování.

Mám jiný plán (vlastní komunitu, rozšíření knihy mě nezajímá atd.). – Super, to je hlavní! Mít promyšlenou strategii a plán!

Je toho víc, než jsem si myslel, ale zvládnu to. – Držíme palce. Pokud se někde zaseknete, klidně zavolejte, i když u nás právě v tu chvíli nevydáváte. Pokud vám můžeme pětiminutovým hovorem ušetřit půlden trápení, rádi to uděláme. 

Je toho moc. Musím se v tom zorientovat. – Zavolejte nám a poraďte se. Nebojte se, nebudeme vás tlačit do vydání, máme i tak práce dost. Ale ze zkušenosti víme, že naučit se tohle všechno trvá pár let, rozhodně pokud si zdroje hledáte sami. My už jsme si tou cestou před Vámi prošli a dokážeme Vás správně nasměrovat.

Díky!


Chcete vydat knihu? Přijďte se poradit!