řešení kvízu

Jak to vidíme my?

Motivace

Do vydání se pouštím, protože:

  • chci vidět svou knihu v knihkupectví
  • vím, že existuje typ lidí, který ji potřebuje nebo uvítá
  • jsem něco zažil(a) a chci, aby to svět věděl
  • už je to napsané, a co s tím taky jiného dál, ne?
  • jsem si udělal(a) průzkum a taková kniha tu chybí

Chtít vidět svou knihu v knihkupectví není vůbec nic špatného. Ani podělit se o svůj příběh. A ano, když je to napsané a vydat si to chcete, proč ne?

Pokud se ale nechcete jenom zbavit přebytečné hotovosti, měli byste předem vědět, že jsou tu lidé, kteří takovou knihu uvítají, což říká i druhá správná odpověď, pouze jinými slovy.


Orientace v propagaci knihy

Předpokladem úspěchu knihy, pokud mě zatím skoro nikdo nezná, je:

  • blogování 
  • dobře odhadnout, komu kniha přinese nejvíc 
  • aktivita na sociálních sítích 
  • podpořit ji při vydání placenou reklamou

Blogování, stejně jako aktivita na sociálních sítích nebo placená reklama – u všech musíte vědět, jakou máte cílovou skupinu. To jsou lidé, kterým vaše kniha přinese nejvíc – ať už je tím přínosem pobavení, poučení, vesmírné dobrodružství nebo řešení záhad. Kdo nejvíce ocení tu Vaši?

Čím lépe máte svou „cílovku“ zmapovanou,

  • tím méně se nadřete při propagaci,
  • tím snazší bude získat čtenářské recenze (a budou nadšenější),
  • tím lepšího najdete gatekeepera (člověka, který má už dnes komunitu, jakou byste jednou chtěli mít vy, a který vás jí může představit),
  • tím lépe vše optimalizujete právě pro ni a můžete se soustředit jen na to nejdůležitější.

Pokud vám to nedává smysl, vysvětlíme vám to při videohovoru nebo osobní schůzce.


Kvalita 

U své knihy bych měl nejvyšší pozornost věnovat: 

  • anotaci
  • obálce
  • kvalitě textu (autorské opravy)
  • bezchybnosti textu (dobrý korektor)

CELÁ kniha by měla být tím absolutně nejlepším, co jste v dané chvíli schopni vytvořit, a nestačíte-li na to sami, poraďte se s kolegy autory nebo nakladatelem.

Anotace rozhoduje o tom, zda čtenář knihu koupí a obálka má jen zlomek sekundy na předání všech informací. Není tam prostor pro amatéřinu a chyby.

Na textu si dejte záležet a dopřejte mu autorské opravy štědrou měrou!
(A nezapomeňte, že textu málokdy uškodí škrtání.)

Nejlepší bývá najít korektora na doporučení někoho, kdo s ním má dlouholetou zkušenost. Ale než hledat korektora Googlem, raději si vyberte z Prověřených korektorů. V Čechách to dělá kdekdo, ale skoro ¾ všech „profesionálů“ naším dvoustránkovým testem neprošly.
Ani pak není záruka stoprocentní, ale vaše šance se značně zvýší.

Když pokazíte či nedotáhnete text, už to nenapravíte.

VŠECHNO je důležité. A mělo by to hrát jeden koncert, protože když lidský mozek zmate ne zcela jasné sdělení, přesune svou pozornost jinam a Vy jste ztratili potenciálního čtenáře. Neladí-li obálka s obsahem, ti praví lidé ji zřejmě minou.


Co knihu prodává

Aby se má kniha prodávala, potřebuji:

  • si udělat čas a pravidelně ji propagovat
  • distribuci
  • spustit na ni reklamu na facebooku

Kniha mluvit neumí. Jen tiše leží a čeká, až o ní někomu povíte vy, její stvořitel.

Sirotčinec pro knihy už prý praská ve švech.

Nakladatelství dělat cílenou reklamu neumí, protože cílovek je příliš mnoho – každá kniha má svou. Proto se musí uchylovat k zoufalostem jako reklama v metru, na lavičkách, billboardech a letácích typu „od všeho trochu“.

Distributor knihy nepropaguje, tomu je úplně jedno, z jakých knih má nakonec procenta, a co se neprodá, může kdykoli vrátit. Jeho prací je jen knihy převézt z bodu A do bodu B a zinkasovat za ně peníze. 

Placená reklama nic nespasí. Když máte perfektně vymyšlený a nastavený systém a jednáte strategicky (a FB reklamu se naučíte dělat chytře třeba v kurzu), může se vyplatit. Také dává dokonalý smysl, pokud Vaše kniha jen prodává jinou, dražší službu. Ale jinak v ní pravděpodobně jen utopíte spoustu peněz a budete zklamáni.

Dává smysl reklamou na FB podpořit již úspěšný příspěvek, ale ne přes tlačítko Propagovat, ale přes Business Manager (exSprávce reklam). A to je zase trošku vyšší dívčí…


Kdy s tím začít

Svou knihu bych měl(a) začít propagovat:

  • měsíc před datem vydání
  • půl roku před datem vydání
  • jakmile je k dostání v knihkupectvích

Jasně že nebudete lidi nechávat knihu koupit a pak na ni půl roku čekat. Ale musíte všechno dobře naplánovat, knihu nevydáváte každý den. Dejte si záležet.

  • Jakou máte cílovku?
  • Jaké podobné knihy už na trhu jsou a co jim lidé vyčetli nebo na nich chválí?
  • Jaká bude obálka? Tu si vytvořte co nejdřív.
  • Videotrajler chcete mít kompletně připravený a optimalizovaný aspoň týden před vydáním. 
  • Budete shánět sponzory? Vybírat na startéru? (Pak budete kromě obálky potřebovat i video…)
  • Na jakých platformách postavíte web s e-shopem? Budete mít i platební bránu?
  • A opět cílovka: Jaké jsou na FB skupiny na vaše téma? Blogy? Časopisy? Servery? Kdo je potenciální gatekeeper? 
  • Budete dělat křest? Jak dlouho po vydání a kde?

Můžeme takhle pokračovat donekonečna. Je toho tolik, že často začínáme ještě dříve než půl roku předem. Jako propagaci počítáme i stavbu webu i obchodu, přípravu videa, optimalizaci, studium, někdy dokonce i přemýšlení, je-li plodné… Někdy to bývá ta nejefektivnější činnost.


Abych z toho měl radost 

Abych nikdy nemusel litovat, že jsem knihu vydal(a): (více možností)

  • udělám si plán toho, jak ji dostanu k lidem
  • dobře si všechno spočítám
  • načrtnu si ideální a nejčernější variantu a smířím se s oběma výsledky rovnou
  • asi bych toho měl(a) udělat spoustu, ale radši bych se poradil, než se sám sobě zavážu

Všechno je správně, ale záleží hlavně na Vás: Čím lépe to promyslíte, tím budete spokojenější. Čím přesněji budete vědět, co chcete, tím lépe se do tohoto výsledku trefíte. Nevíte-li, co chcete, jak poznáte, že už to máte, nebo se od toho vzdalujete?

  • udělám si plán toho, jak ji dostanu k lidem – úkol pro každého autora bez výjimky, protože nikomu jinému na knize nezáleží tolik jako jemu;
  • dobře si všechno spočítám – pokud jste si na vydání našetřili nebo z jiného důvodu návratnost neřešíte, klidně na matematiku zapomeňte;
  • načrtnu si ideální a nejčernější variantu – ideální pro odstranění strachů a pochybností; může Vás to nakopnout, abyste černou variantu nedopustili, ale také bude snazší ji přijmout a rezignovat na aktivitu; dokážete se tomu ubránit?
  • radši bych se poradilnapište nám a stručně popište, co Vás trápí nejvíc!

Jaký pocit máte z tohoto kvízu?

 

  • Děláte to složitější, než to je.
  • Mám jiný plán (vlastní komunitu, rozšíření knihy mě nezajímá atd.).
  • Je toho víc, než jsem si myslel, ale zvládnu to.
  • Je toho moc. Musím se v tom zorientovat.

Děláte to složitější než to je. – Pokud tím myslíte to, že přemýšlíme, jak věci fungují, a snažíme se využít každou příležitost, abychom zvýšili šance, že kniha zaujme a prodá se, pak to asi sedí. Patent na pravdu samozřejmě nemáme a strategií je víc. My se snažíme zvýšit na maximum šance těch autorů, které nikdo nezná a nemají na rozhazování. Jste na tom jinak…?

Mám jiný plán (vlastní komunitu, rozšíření knihy mě nezajímá atd.). – Super, to je hlavní! Mít promyšlenou strategii a plán!

Je toho víc, než jsem si myslel, ale zvládnu to. – Držíme palce. Pokud se někde zaseknete, klidně zavolejte, i když u nás právě v tu chvíli nevydáváte. Pokud vám můžeme pětiminutovým hovorem ušetřit půlden trápení, rádi to uděláme. 

Je toho moc. Musím se v tom zorientovat. – Zavolejte nám a poraďte se. Nebojte se, nebudeme vás tlačit do vydání, máme i tak práce dost. Ale ze zkušenosti víme, že naučit se tohle všechno trvá pár let, rozhodně pokud si zdroje hledáte sami. My už jsme si tou cestou před Vámi prošli a dokážeme Vás správně nasměrovat.

Chcete nakouknout do naší Autorské dílny

a získat mnohem lepší přehled?

Videa

Návody

Odkazy

Přehled fotobank

Seznam videí v Autorské dílně:

  • 3 kroky k úspěšné knize
  • Jak svou knihu propagovat, aby se prodávala?
  • 5 věcí, bez kterých vám propagace nebude nikdy fungovat
  • Jak vytvořit kvalitní obálku knihy levně?
  • Jak si jednoduše a rychle vytvořit vlastní obchod
  • Jak si vyrobit web za 30 minut
  • Výroba knihy v tiskárně Rain
  • Co když chci v knize barevné obrázky nebo text?
  • 9 důvodů, proč si vydat vlastní knihu
  • Jaký zvolit náklad při vydání své knihy?
  • Jaký formát bude pro mou knihu nejlepší? Jak ho vybrat?
  • Jaké jsou druhy knižních vazeb?
  • Co je to ISBN, kde ho vzít a kdo ho potřebuje?
  • Jak určit DPC – doporučenou cenu vaší knihy?
  • Jak funguje knižní distribuce? Kolik stojí dostat knihu do obchodů?

Jak se připravit na vydání knihy (eBook ZDARMA)

  • Jak načasovat vydání a propagaci?
  • Jak svůj text připravit pro vydání?
  • Jak prodávat knihy se ziskem?
  • Kde hledat svého čtenáře?
  •  Jak to u nás funguje?
  • Kolik vydat kusů?
  • Spočítejte si, kolik Vám pošleme peněz

To vše najdete v PDF
» Jak funguje KLIKA


Chcete vydat knihu? Přijďte se poradit!